Mit is takar magában az EGR szelep?

Valójában egy angol rövidítésről beszélhetünk, melynek az angol megfelelője az Exhaust Gas Recirculation. Amely valójában a kipufogógáz visszavezetését jelenti.

EGR szelep egy kis vákuumos berendezés, sokak szerint teljesen szükségtelen az autókban. Amely, ha tönkre megy, akkor borsos árat kell fizetnünk érte. Válójában ez az alkatrész a környezetünk védelmére szolgál, és hogy az autók megfeleljenek az egyre nagyobb környezetvédelmi elvárásoknak. Ez a szelep a motorszívó torka és a kipufogó torka között található meg. A működési elve azon alapul, hogy a kipufogó gázt visszaáramoltatja a szívótorokba, így csökkentve az égéshőt és a nitrogén oxid keletkezését. Az EGR szelep alkalmazásával sem tudjuk a teljes kipufogógázt visszavezetni, mindössze csak a 15 %-át. Mivel, ha nagyobb mennyiséget vezetnénk vissza, akkor veszítenénk a gépjármű teljesítményéből. A szelep működése a terheléstől függ. Vagyis nem mindig van nyitva, illetve, ha nyitva is van, akkor se mindig egyformán.

Ez mind attól függ, hogy a motor milyen terhelés alatt dolgozik. Persze ez a motor fajtáknál is eltérhet, hiszen vannak olyan motor-állapotok mikor nagyon dús üzemanyag-levegő keverékével üzemel a motor. Olyan esetekben nem dolgozik a szelep, amikor a motor alapjáraton van, illetve bemelegítési fázisnál és teljes terhelés alatt sem zár el a szelep. Az EGR szelep a munkája nagy részét részterhelésben végzi. Ezeknél a szelepeknél különböző hibák léphetnek fel, melyek különbözhetnek attól függően, hogy benzines vagy diesel motorról beszélünk. A benzines változatoknál ritkábban találkozhatunk ilyennel, mivel kisebb a koromképződés. A dieseles motorok eseténél a szennyeződés elkerülhetetlen. Minden további információt megtalál a www.evoauto.hu oldalára kattintva.

Vélemény, hozzászólás?