A lengőkar idővel elkopik és cserére szorul

A lengőkar egy mechanikus menetstabilizátor, ami az első, valamint a hátsó tengelynél helyezkedik el. A lengőkar szerepe, hogy a gömbfejjel biztosítsa a kanyarokban a gépjármű alacsony súlypontját, illetve hogy stabilan tartsa az autót forduláskor. Ezeket úgy képes megoldani a lengőkar, hogy a karosszéria és a futómű között rugalmas kapcsolatot teremt.

A lengőkar, valamint a hozzá kapcsolódó részek, mint a legtöbb alkatrész a gépjárművekben idővel elhasználódnak, megkopnak, ezért le kell cserélni őket. A lengőkar mellet két másik alkatrész is részt vesz a menetstabilizálásban. A lengőkar egy gömbfejben mozog. Ezt a két alkatrészt az úgynevezett szilent tartja össze. A szilent gumiból készül, mely idővel hajlamos arra, hogy megfáradjon. Mivel a gömbfej a gépjármű mozgása során állandó mozgásban van, erőteljes kopásnak van kitéve, és a lengőkart is koptatja. Gyakorlatilag a lengőkar és a gömbfej egymást koptatják, miközben folyamatosan gyűrik a szilent gumi alkatrészt is.

Könnyen felismerhető a lengőkar kopása, mivel jellegzetes kopogó hanggal jár együtt. Ha észleljük ezt a kopogó hangot, akkor mindenféleképp forduljunk szakemberhez. Ha az első lengőkar megkopott, azt a kormány szokatlan holtjátéka is jelezheti. Ebben az esetben is haladéktalanul szervizbe kell vinni a gépjárművünket.

Amennyiben a lengőkar cseréje esedékessé válik, egyúttal a gömbfejet és a szilentet is kicserélik. Az első lengőkar cseréje után szükség van egy futómű beállításra is, amire a hátsó lengőkar cseréjekor nem kerül sor. Mivel a szükséges alkatrészek gépjármű típusonként eltérőek, érdemes szakember segítségét kérnünk a megvásárlásukkor, vagy felkereshetjük a Kovács Autóalkatrész Kft. honlapját is az alkatreszek.hu internetes oldalon, ahol az alkatrész kereső segítségével pontosan meg tudjuk keresni az autónkba szükséges lengőkart, gömbfejet és szilentet, és ugyanitt autószerelőt is találunk, aki a cserét elvégzi.

Vélemény, hozzászólás?